Informace o školce
Charakteristika, historie a vzdělávání v Mateřské škole Jablonec nad Nisou –
neoficiální název : Mateřská škola Kostička „
1. Charakteristika budovy mateřské školy:
Budova je umístěna v okrajové a klidové části města Jablonce nad Nisou, v sousedství je
postavena budova ZŠ Kokonín je dostupná městské hromadné dopravě.
Budova mateřské školy je řešena pavilónovým způsobem. Třídy jsou umístěny nad sebou
v jedné části.
V druhé je část hospodářská – kuchyň, prádelna, kanceláře, sklady. Tato část je i podsklepena.
Nad hospodářskými prostorami je umístěna lehárna a jedena třída.
Od roku 2008 má mateřská škola odloučené pracoviště při zdejší Základní škole Jablonec nad
Nisou – Kokonín, v budově prvního stupně. Jedná se o umístění třídy pro předškoláky.
K budově je řešená zahrada určená pro dětské hry, ale částečně velice mokrá, což je dáno
spodními prameny vody v této oblasti.
V blízkém okolí budovy se nachází kokonínský park, lokalita Dobrá voda s výhledem na
město Jablonec nad Nisou, Maršovický kopec s výhledem na Kokonín. Louky a lesy, které
jsou za vilkovou částí Kokonína a v blízkosti mateřské školy, umožňují vhodné využití
přírody ve výchovné práci s dětmi.
2. Historie mateřské školy:
Budova byla postavena pro kapacitu šedesáti dětí v rámci programu Národní fronty v
„Akci Z“, z prostředků podniků Železnobrodské sklo, Autobrzdy, Bižuterie, JZD Mír
Kokonín, MěÚ v Jablonci nad Nisou. Mateřská škola byla otevřena dne 10. 9. 1982. První
ředitelkou mateřské školy, která se podílela i na základním vybavení zařízení byla p. Jindra
Šrejmová.Téhož roku bylo zvoleno i SRPŠ. Byla zavedena spolupráce s jeslemi, ZŠ Kokonín,
dětským lékařem, PPP v Jablonci nad Nisou.
V roce 1990 byla zvolena do funkce ředitelky p. Dana Nová. V roce 1991 na mateřské škole
zaniklo SRPDŠ. Rodičovská veřejnost registraci odmítla. V tomto školním roce došlo také
k havárii ve vodovodním potrubí a byla spodní část budovy vytopena, ale zásluhou p.
ředitelky a celého kolektivu, včas zprovozněna a dána do vhodného stavu.
Ve školním roce 1992 – 93 nastaly změny týkající se úpravy a stahování úvazků u personálu.
Na základě rozhodnutí s nesouhlasem s tímto pokynem, který byl dán Školským úřadem
v Jablonci nad Nisou, paní ředitelka sama odstoupila ze své funkce.
Ve školním roce 1993 - 1994 nastoupila do funkce p. ředitelka Jana Pilařová.
Od 1. 1. 1998 nastoupila do funkce MŠ Kokonín ředitelka Dana Farkašová.
Bylo obnoveno SRPDŠ při MŠ Kokonín a zvýšená spolupráce mezi mateřskou školou a
rodičovskou veřejností.
V roce 2002 se mateřská škola stala součástí a odloučeným pracovištěm právního subjektu:
Mateřské školy Jablonec nad Nisou, Uhelné 5, příspěvkové organizace
V roce 2004 se podařilo za vydatné spolupráce SRPDŠ a MŠ vybavit část zahrady novým
dřevěným programem od firmy Tomovy parky.
V roce 2008 bylo rozhodnuto na základě zvýšeného přílivu nových rodin, větší porodnosti a
přírůstku dětí v této oblasti, za spolupráce MěÚ v Jablonci nad Nisou a Mateřské školy
Jablonec nad Nisou Uhelné 5, rozšířit mateřskou školu v Kokoníně o odloučené pracoviště při
zdejší ZŠ o třídu předškoláků.
V roce 2009 se podařilo dovybavit zbytek školní zahrady o nové hrací prvky Tomových parků
z Norských fondů
Od 1. 1. 2010 je mateřská škola v samostatné právní subjektivitě.
Ve školním roce 2013 – 14 byly vybudovány z bytu nové lehárny pro 2 třídy.
V roce 2015 byla provedena celkové zateplení celkové zateplení budovy s výměnou oken a
novou fasádou.
Rekonstrukce mateřské školy pokračovala i v roce 2016, kdy se provedlo plynové topení
v celé budově a i kompletní přestavba kuchyně se zabudováním nového konvektomatu.
V roce 2017 byla navržena přestavba bytu 4+1 na třídu pro 18 dětí - předškoláků. Realizace
proběhla v zimě a od ledna 2018 byla třída BERUŠEK už plně vybavena a naplněna dětmi.
Tím se mateřská škola stala již čtyřtřídní. V létě v roce 2018 byla mateřská škola vybavena
rekuperací a novou interaktivní tabulí. Škola i nadále má zájem o zkvalitnění bezpečného,
estetického, funkčního prostředí školy, které je určeno pro výchovu a vzdělávání dětí.
Koncepční výchovný záměr mateřské školy:
Základní koncepcí dalšího rozvoje Mateřské školy Jablonec nad Nisou – Kokonín,
Dolní 3969, příspěvkové organizace je zkvalitnění podmínek předškolního vzdělávání nejen
podle požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, ale i
požadavků, které vyžaduje mateřská škola samotná a tím i naplňovat cíle předškolního
vzdělávání.
V koncepci rozvoje Mateřské školy Jablonec nad Nisou – Kokonín, Dolní 3969, příspěvkové
organizace jsme se zaměřili na priority v oblasti vzdělávací, personální a materiální,
Považujeme je za pilíře, které vedou ke kvalitnímu předškolnímu vzdělávání.
Chceme nabídnout vhodné vzdělávací prostředí pro dítě vstřícné, podnětné, zajímavé a
obsahově bohaté, v němž se bude cítit bezpečně, radostně, spokojeně a zajistí mu možnost se
projevovat přirozeným dětským způsobem a podnítí ho k dalšímu rozvoji jeho osobnosti.
Koncepce dalšího rozvoje mateřské školy vychází ze základní potřeby dítěte a to je hra., která
je důležitým prostředkem k naplňování cílů předškolního vzdělávání.
Mateřská škola vychází a staví na otevřené a vstřícné spolupráci se svým zřizovatelem
Magistrátem města Jablonec nad Nisou, zejména na ekonomické oblasti, což považuji za
jednu ze zásadních oblastí ve fungování a dalšího rozvoje mateřské školy.
Důležitá složka ve fungování mateřské školy je práce všech zaměstnanců v mateřské škole,
kteří vytváří pro děti vhodné klima s bohatými podněty, což vede k naplnění rozvíjení
schopností dětí fyzicky, intelektuálně, emocionálně a sociálně.
Základní myšlenka a pravidla vzdělávacího programu:
„Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské škole „
Robert Fulghum
- Zdravím dospělé i své kamarády
- Když potřebuji, požádám o pomoc, o radu
- Neberu, co mi nepatří
- Uklízím po sobě vše, s čím si hraji a pracuji
- Splachuji po sobě
- Po práci, po použití záchodu si vždy umyji ruce
- Bez dovolení neodházím ze třídy
- Když potřebuji, beru si papírový kapesník
- Neubližuji kamarádům a slabším pomáhám, bráním je
- Umím se omluvit a přiznat vinu
- Jsem ohleduplný, chovám se šetrně ke svému okolí
- Ochutnávám vše, co se mi při jídle nabízí
- Každý den chvilku běhám, kreslím, zpívám, pracuji, hraji si ale i odpočívám
Cílem vzdělávání v naší mateřské škole je vyhledávání nových, pestrých možností
výchovného působení na děti, které přinesou lepší, kvalitnější a efektivnější výsledky v jejich
výchově a vzdělávání,
Snažíme se o propojení výchovně vzdělávací koncepce mateřské školy s rodinou
v návaznosti na základní školu za použití moderních prvků informačního systému.
Tematicky laděné bloky stanovené Školním vzdělávacím programem dávají pedagogům
dostatečný prostor pro realizaci na úrovni jednotlivých tříd. Vzdělávací nabídka odpovídá
mentalitě předškolního věku dítěte a jeho potřebám, je tematicky blízká, názorná,
pochopitelná, přiměřeně náročná, dítěti užitečná a prakticky využitelná.